گاهشمار نـجومی اسفند 1389

منبع : nssra.ir


دسترسی به پدیده های نجومی ماهیانه نیازی است که بسیاری از منجمان آماتور را به دنبال خود می کشاند.

دسترسی به پدیده های نجومی ماهیانه نیازی است که بسیاری از منجمان آماتور را به دنبال خود می کشاند. به این منظور علاقه مندان می بایست زمان زیادی را صرف جستجو در مراجع مختلف کنند. درجهت پاسخ به این نیاز، گاهشمار نجومی 1384 و 1385 طی دو سال پیاپی توسط اعضای انجمن علمی پژوهشی نجم شمال به صورت کتاب تهیه و منتشر شد.

در سالی که گذشت گاهشمار نجومی سال 1389 نیز تهیه شد. محاسبات انجام شده در این بخش برای طول جغرافیایی 53 شرقی و عرض جغرافیایی 33 شمالی انجام شده است. اختلاف ساعت رسمی ایران با ساعت گرینویچ 5/3+ است. در بسیاری از موارد زمانهای ذکر شده با دقت خوبی برای نقاط مختلف کشورمان قابل استفاده است. سعی شده است برای پدیده های قابل رصد، زمان ذکر شده برای وضعیتی باشد که جرم مورد نظر در بالای افق قرار دارد و قابل رویت است.


ده ها سیاره زمین مانند زیر نظر کپلر

منبع:parssky.com



تلسکوپ فضایی کپلر برای اولین بار یک سیاره به اندازه زمین را در کمربند حیات کشف نمود.

یونس بخشی

ادامه مطلب ...

رقابت فضایی آمریکا و روسیه دوباره داغ شد.

منبع : khabaronline.ir


پس از آنکه شوروی با فرستادن انسان به فضا فاتح نبرد فضایی لقب گرفت، آمریکا با فرستادن انسان به ماه این شکست را جبران کرد. اکنون به نظر می‌رسد که تاریخ دوباره تکرار شده و رقابت فضایی جدیدی آغاز شده است.

محمود حاج‌زمان


ادامه مطلب ...

ماجرای تلسکوپی که اخترشناسی را بلعید!

منبع : khabaronline.ir


تلسکوپ فضاییی جیمز وب با آینه 6.5متری و لقب رصدخانه نسل بعدی ناسا و جانشین هابل، وعده گشودن پنجره جدیدی را به جهان می‌دهد؛ ولی هزینه بسیار گزاف آن شاید فرصت‌های زیاد دیگری را از بین ببرد.


ادامه مطلب ...

پروژه ساخت موشک تازه بخش خصوصی برای حمل فضانوردان

منبع:parssky.com


دو مجموعه از ممتازترین شرکت های موشک سازی جهان برای ساختن یک وسیله نقلیه تازه برای حمل فضانوردان به مدار زمین دست به دست هم داده اند.



لیبرتی با استفاده از تجهیزات فعلی در مرکز فضایی کندی پرتاب خواهد شد.

ادامه مطلب ...

دستاوردهای جدید کشور در حوزه فضا همزمان با ایام فرخنده دهه فجر

 منبع:isa.ir

 

 

 

دکتر حمید فاضلی در مصاحبه باواحد خبر روابط عمومی سازمان فضایی ایران گفت: امسال نیز همزمان با ایام الله دهه فجر و در آستانه 14 بهمن ماه " روز فناوری فضایی" از دستاوردهای جدید کشور در حوزه فضایی رونمایی خواهد شد.

سرپرست سازمان فضایی ایران افزود : 14 بهمن ماه بعنوان روز فناوری فضایی نام گذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شده است که به همین مناسبت طی مراسمی که در روز 18 بهمن ماه و با حضور  مسئولین بلند پایه کشور برگزار می شود از دستاوردهای جدید در این حوزه رو نمایی خواهد شد.

رییس ستاد برگزاری مراسم روز فناوری فضایی خاطرنشان کرد : با توجه به مصادف شدن 14 بهمن ماه با رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام رضا (ع)، ان شاءا... مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی روز دوشنبه 18 بهمن ماه برگزار خواهد شد.


خواهر بزرگ‌تر زمین پیدا شد

منبع : khabaronline.ir  

 

 

 

پس از یک سال، اخترشناسان کشف کوچک‌ترین سیاره فراخورشیدی را تایید کردند. سیاره زمین‌مانند کپلر10b 1.4 برابر زمین قطر، 4.6 برابر زمین جرم و دمایش 1370 درجه سانتی‌گراد است.

ادامه مطلب ...

سفرهای میان‌ستاره‌ای، شاید 200 سال دیگر

منبع : khabaronline.ir  

 

 

 آخرین محاسبات دانشمندان برای آینده سفرهای میان‌ستاره‌ای حاکی از آن است که فرستادن فضاپیمایی بی‌سرنشین به نزدیک‌ترین ستاره یعنی آلفاقنطورس، در بهترین حالت نیازمند 10 برابر انرژی مصرفی یک سال زمین است.

محمود حاج‌زمان

ادامه مطلب ...

قله «گرگش» کاشان، میزبان رصدخانه ملی شد.

منبع : isna  

 

 

 

پس از سال‌ها تلاش محققان ایرانی در پروژه مکان‌یابی رصدخانه ملی و علی رغم انتخاب اولیه قله «دینوا» در ارتفاعات جنوب استان قم، سرانجام قله سه هزار و 300متری «گرگش» در حوالی روستای کاموی کاشان به عنوان مکان نهایی احداث رصدخانه ملی ایران تعیین شد.

ادامه مطلب ...

درخشش سه خورشید در آسمان سوئد

منبع : روزنامه آفتاب  

 

شهروندان سوئدی در روزهای سرد به تماشای پدیده‌ای متفاوت نشستند و خورشید را از میان میلیون‌ها کریستال یخی درخشان موسوم به غبار الماس نظاره گر بودند.  


 

 

با یخ زدن آب در لایه‌های بالایی جو، میلیون‌ها کریستال یخی کوچک شش ضلعی موسوم به غبار الماس به سمت زمین به اهتزاز در می‌آیند. 

این رویکرد چه در زمان طلوع و چه در زمان غروب آفتاب با وجود کریستال‌های یخی، نمایی مشابه خواهد داشت. 

هر کریستال مانند یک لنز مینیاتوری عمل کرده و تصویر نور خورشید را در چشم تکثیر کرده، پدیده‌ای را به وجود می‌آورد که به آن «خورشید کاذب» می‌گویند. به این اثر نمایشی همچنین «خورشید ساختگی» یا «شبح خورشید» نیز می‌گویند. 

این تصویر از هاله خورشید در استکهلم سوئد گرفته شده که خورشید اصلی در وسط و دو هاله روشن به طور برجسته‌ای در سمت چپ و راست آن می‌درخشند. 

این پدیده در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی در سراسر جهان قابل مشاهده است. 

تصور می‌شود که یک اثر نقاشی مشهور سوئدی موسوم به «نقاشی شبح خورشید» در سال 1535 در استکهلم، ‌اولین تصویر از این پدیده طبیعی باشد.

 

ماه هم مثل زمین هسته آهنی مایع دارد !

  منبع : khabaronline.ir  

 

 

 

اخترشناسان با تحلیل دوباره اطلاعات گردآوری‌شده توسط لرزه‌سنج‌ماه ماموریت آپولو کشف کرده‌اند ساختار داخلی ماه بسیار شبیه به زمین است. پیش از این تصور می‌شد ماه به دلیل جثه کوچکش فاقد هسته مایع است.

ادامه مطلب ...

دومین کارگاه و نمایشگاه تخصصی عکاسی بین المللی TWAN

منبع : Asiac.ir  

 

 

 

 

 

کارگاه و نمایشگاه تخصصی عکاسی توان TWAN با موضوع عکاسی نجومی و پردازش تصاویر از تاریخ 12 تا 14 اسفند ماه 1389 در شهر زنجان برگزار خواهد شد. 
 

اسدالله قمری نژاد دبیر برگزاری TWAN و یکی از اعضای هیئت دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با اعلام این خبر خاطر نشان کرد با توجه به برگزاری موفق کارگاه TWAN در سال گذشته امسال نیز این کارگاه با حضور سه نفر از اعضا خارجی توان در نیمه اول اسفند ماه برگزار خواهد شد.

اطلاعات تکمیلی و نحوه ثبت نام و شرکت در این کارگاه به زودی اعلام خواهد شد.

 

کهکشان پنهان (IC 342)

منبع : kabulsky.com  

  

 این کهکشان که از نظر اندازه با دیگر کهکشان های بزرگ مارپیچی درخشان یکسان است، حدود 7 میلیون سال نوری در جهت صورت فلکی زرافه قرار گرفته است.

 

یونس بخشی 

 

کهکشان (IC 342) باید بصورت یک عالم جزیره ی مارپیچ در آسمان شب ما دیده شود، اما ستاره های بیشمار و گاز و گرد صفحه کهکشان راه شیری همچو نقابی چهره این کهکشان درخشان را پوشانیده است. با وجود اینکه نور این کهکشان مارپیچی توسط عوامل ذکر شده از دید ما پنهان شده، ولی این تصویر واضح و دقیق تلسکوپی توانسته گرد و غبار خود این کهکشان را با خوشه های ستارگان آبی و مناطق درخشان ستاره ساز صورتی رنگ و بازو های مارپیچی آن که از هسته کهکشان به دور امتداد یافته به درستی نشان دهد. به احتمال زیاد در این اواخر موجی از تولد ستارگان تازه در کهکشان IC 342  رخ داده و به احتمال دیگر  اثرات گرانشی آن در تکامل گروه محلی کهکشان ها و کهکشان راه شیری نقش جدی را ایفاء نموده است.   

 


برای سال جهانی منظومه شمسی آماده شوید!

منبع: parssky.com

 

 

 

ناسا در نظر دارد تا در سال آینده 2011 میلادی طی یک برنامه منظم و مفصل منظومه شمسی را به همه علاقمندان معرفی کند. این برنامه تحت عنوان " سال منظومه شمسی"، برنامه های زیادی را در بر میگیرد که شامل رویداد های نجومی و مأموریت های فضایی بدور سیارات و اقمار منظومه شمسی می باشد.

یونس بخشی

ادامه مطلب ...

آیا یلدا واقعا بلندترین شب سال است؟

منبع : khabaronline.ir  

 

 

 

ساعت 3:08 چهارشنبه 1 دی به وقت ایران، خورشید به پایین‌ترین نقطه از آسمان خواهد رسید و نیم‌کره شمالی، طولانی‌ترین شب خود را در حالی سپری می‌کند که نیم‌کره جنوبی شاهد طولانی‌ترین روز سال خواهد بود.

 

امیر حسن‌زاده

ادامه مطلب ...

کشف شواهد وجود دنیاهای موازی با جهان ما

منبع : khabaronline.ir
 

 

 با کشف چهار الگوی دایروی در تابش زمینه کیهانی دانشمندان حدس می‌زنند این الگوها مربوط به محل برخورد دیگر جهان‌های موازی با دنیای ما باشد. تایید یا رد این فرضیه در گرو اطلاعات فضاپیمای پلانک است.

  

محمود حاج‌زمان

ادامه مطلب ...

وضعیت رویت پذیری هلال شامگاهی محرم1432

منبع: ugcs.ir

 

رؤیت هلال شامگاهی محرم امسال به دلیل ارتفاع و جدایی کمتر نسبت به سال قبل، سخت تر می باشد. موعد این رصد، غروب روز دوشنبه 15 آذر 1389(برابر با 6 دسامبر 2010 و 29 ذیحجه 1431)، می باشد. زمان مقارنه هلال محرم ساعت 21:06 روز یکشنبه 14 آذر (به وقت ایران) می باشد. در هنگام غروب خورشید در مرکز ایران (طول 53:41 و عرض 32:26)، هلال 19:44 سن، و 9:36 جدایی زاویه ای و 35 دقیقه مکث دارد. نقشه زیر خطوط رویت پذیری هلال را بر اساس مدل مثلثی ایران نشان می دهد (محاسبات در سیستم مکان مرکزی و پارامترها بدون اثر شکست جوّی محاسبه شده اند): 

 

 

Image

 

ادامه مطلب ...

بزرگداشت از پنجاهمین سال پروژه ستی

منبع:blogsky.com 

 

بزرگداشت از پنجاهمین سال پروژه ستی (جستجوی هوشمندان فرا زمینی) با آغاز پروژه های جدید. 

 

ادامه مطلب ...

کشف اکسیژن در سطح یک قمر

منبع : kabulsky.com  

 

 سفینه فضایی کاسینی اتموسفر رقیقی را در سطح رها قمر یخی سیاره زحل کشف نمود. 

 

ادامه مطلب ...

مشتری به قیافه قبلی‌اش برمی‌گردد.

منبع : khabaronline.ir  

 

با ظهور سه ستون پرتلاطم در استوای جنوبی سیاره مشتری، اخترشناسان بیش از پیش به بازگشت کمربند گمشده سیاره مشتری امیدوار شده‌اند که از یک سال پیش به شکل مرموزی ناپدید شده بود. 
  

 

 

هفته پیش، منجمان آماتور از ظهور ستونی پرتلاطم در محل کمربند گمشده سیاره مشتری خبر دادند. با گذشت چند روز، آشفتگی‌های بیشتری در این محل ظاهر شده و به‌نظر می‌رسد با تداوم این روند، در آینده نزدیک بتوان چهره سابق سیاره مشتری را از پشت تلسکوپ‌ها مشاهده کرد.